Elbiler som taxi – der er håb forude!

Biler med el som drivkraft er en teknologi der ikke er fuldt udviklet endnu. Til privat brug er der dog et ret stort udvalg allerede, men hvis man taler om erhvervsbiler herunder også taxi, så kan man med rette være noget bekymret for både rækkevidden og den tid det tager at lade batteriet op. Længe har amerikanske Tesla været markedsførende med Model S som den elbil der har den længste rækkevidde på en fuld opladning men der bliver forsket og udviklet overalt i bilbranchen i disse år så der kommer hele tiden nye modeller der springer rammerne. Mere om det senere.

Den væsentligste årsag til, langsomt men sikkert, at udfase forbrændingsmotorerne er selvfølgelig klimakrisen. Udledning af CO2 fra alene person og lastbiler udgør 1/3 af Danmarks samlede CO2 udledning så der vil virkelig være noget at hente ved at omstille hele transportsektoren. For større lastbiler aner jeg simpelthen ikke hvad der skal ske – en effektiv eldrevet vogn i sættevogns størrelse….det har jeg til gode at se. Men for biler i person-og varebilsstørrelse der er fremtiden nok el – med plug-in hybriden som et teknologisk mellemspil.

Med flere elbiler på vejene skal der selvfølgelig også være flere ladestationer. Desværre er de fleste ladestandere man ser idag almindelige “langsom” lade stationer hvor 1 times opladning giver ca. 200 km kørsel. Det er der jo ingen fortravlede mennesker der kan leve med i 2021, så man skal selvfølgelig have fat i en lynlade station hvor det kun tager 30-40 minutter at lade helt op. De findes allerede rundt omkring men er desværre ikke standard. Jeg har flere gange set hvordan lynladestationen tæt ved Københavns lufthavn bliver benyttet af Tesla taxier mens chaufføren får en kop kaffe på den nærliggende tankstation. Det er selvfølgelig sådan noget vi skal have meget mere af i hele landet. Og det ved vores regering også godt. For nylig fremlagde den en stor infrastrukturplan der blandt en masse andet godt også indeholdt en plan om at oprette 50 ladeparker langs hovedfærdselsårerne i hele landet med ca. 630 lynlade pladser. Absolut et godt forslag, det bliver meget spændende at følge forhandlingerne med de andre partier, og se hvor det lander når der engang er et forlig.

Det nyeste skud på stammen:

Mercedes EQS

Må sige jeg var ved at tabe både næse og mund da jeg læste om den nye top elbil fra Mercedes: EQS. Den skulle have en rækkevidde på op til 710 km og kan lynlades på 30 minutter. Waow! Men.

Det er altså en bil i absolut luxusklasse – en S klasse – og dermed er den desværre ikke rigtig aktuel i forhold til at køre taxa. Det vil simpelhen ikke kunne hænge sammen. Men man kan da savle lidt over den i denne video:

Det man kan håbe på er at når Mercedes kan lave sådan en bil med sådan en rækkevidde, så kan alle de andre også. Så måske lige om lidt – 2-3 år måske – kan vi se mange el biler med det samme potentiale. Også nogen der egner sig til taxi. Og til alle mulige andre erhvervsformål. Det går stødt og roligt fremad – i sandhed en spændende tid vi lever i.

Og her til sidst skal vi have noget musik. Tysk selvfølgelig, vi har lige set på en tysk bil og desuden er denne side stærkt germanofil så det bliver heller ikke sidste gang.

Vi skal høre den 26 årige sing-a-song writer Lotte med “Mehr Davon”

Hvor mange mennesker bor der egentlig i København

Jeg har bemærket især i nogen udenlandske medier at der er lidt delte meninger om hvor stor en by København egentlig er. I et rejseprogram på tysk TV siger de 800.000 indbyggere, og i avis artikler har jeg set tallet 1.200.000. Og så lod jeg mig for nyligt hidse gevaldigt op over en nordmand der i et eller andet kommentarspor på nettet, påstod at Oslo er større end København. Så hvad er egentlig fakta? Det handler dette indlæg om.

Lad os først se på et kort over hele byområdet:

København og omegn i 1:75:000

Som man kan se er det samlede byområde betydeligt større end bare Københavns,-Frederiksbergs og Gentofte kommuner der samlet set udgør omkring de 800.000 indbyggere som de nævnte på tysk TV. Hvis man gjorde f.eks. Berlin eller Hamburg op på samme måde ville de nu heller ikke have noget særligt imponerende indbyggertal. Dog noget mere end København forstås. Men hvor mange mennesker bor der så i det byområde? Det holder Danmarks Statistik styr på.

Som man kan se deler DS området op i dels byen København med 799.033 indbyggere og Københavns omegn med 550.504 indbyggere her i starten af 2021. Det giver altså så et samlet indbyggertal i det samlede byområde på 1.349.537. Og det på et areal på 3077 km2. Altså må det rigtige svar være at der bor 1,3 millioner i Danmarks hovedstad.

Men hvad så med Oslo? Er den virkelig gået hen og blevet større end københavn? Her bruger jeg Wikipedia som kilde og den skal man som regel tage med et gran salt, da oplysningerne kan være skrevet af hvem som helst. Men i det her tilfælde tror jeg det holder nogenlunde. Her fremgår det at Oslo kommune har 693.494 indbyggere hvilket faktisk svarer nogenlunde til indbyggertallet i Københavns kommune. Men hele byområdet på 265 km2 har 1.019.513 indbyggere. Det er altså ikke mere end de 1,3 millioner i Københavns samlede byområde. Men så kommer den: Hele Oslo regionen på 6.919,51 km2 – altså snart sagt det halve af det sydlige Norge – har et indbyggertal på 1.546.706 hvilket jo er mere end København og omegn. Så hvorvidt Oslo er større end København kommer an på hvordan man gør det op.

Jeg har vedtaget at hvert indlæg jeg skriver på denne blog skal afsluttes med et stykke musik der på en eller anden måde relaterer sig til emnet. Til dette indlæg har jeg valgt sangen “København” med den norsk-danske sangerinde Live Foyn Friis. Og det i en rigtig fin live version.

https://youtu.be/MWFveTZ9xWo

Hvad blev ændret med den nye taxilov

Taxikørsel har i Danmark fungeret på stort set samme måde siden 1960’erne. Altså op til den 1. januar 2018. Den lokale kommune – i Storkøbenhavn Taxinævnet – skulle vurdere behovet for antallet af hyrevogne, og udstede bevillinger til taxikørsel til interesserede ansøgere. Og ikke nok med det, kommunen skulle også fastsætte taksterne, d.v.s. prisen for at køre med taxa. Det skete så på baggrund af et “taxi indeks” som Danmarks Statistik udarbejdede. Der var godt nok nogen lokale forskelle men inden for en meget lille margen. Ude på landet var startgebyret som regel højere end i de kommuner hvor der var by centraler med krav om at holde døgnåbent. Og sådan er det stadig da de såkaldte landvogne indtil videre er undtaget kravet i den nye lov om at tilslutte sig et kørselskontor. Og de kan også stadig lukke biksen klokken 16.00 hvis det passer dem, hvilket fortsat efterlader folk i tyndt befolkede kommuner næsten uden taxa dækning om aftenen og i weekenden. Altså medmindre en vogn fra en større by vil køre de måske 15-20 km for at tage turen.

Der har har da været flere lovændringer siden 60’erne, bla. i 1998 hvor man udover det eksisterende krav om et erhvervskørekort også indførte krav om et AMU kursus til chauffører, og et tilsvarende kursus for nye vognmænd.

Man havde talt om en modernisering af taxiloven i mange år men ønskerne stak i alle retninger, lige fra en total liberalisering som i Sverige til dem der synes at “det går jo meget godt” og ikke rigtigt var med på noget nyt. Jeg tror der var flest af de sidste.

Men så var det at Ubers indtog i 2014 satte gang i processen. Uber var ikke noget vi så i provinsen, men især i København og Nordsjælland var den etablerede taxibranche stærkt presset i den periode. Det er klart at hvis folk bare kan køre taxikørsel i deres egen bil uden at tænke på hverken skat eller forsikringer og desuden sende 20% af omsætningen ud af landet, så vil der ikke være meget tilbage af den etablerede branche.

Jeg vil ikke gå så meget ind i polemikken om Uber ud over at henvise til et indlæg i Berlingske, skrevet af direktøren for Danmarks største taxiselskab Dantaxi, efter vedtagelsen af den nye lov i 2017. Det indlæg dækker meget godt hvad der skal siges i den sag.

Nu er det med den nye lov blevet noget nemmere at både blive chauffør og at få en tilladelse til taxikørsel. Man skal stadig på et 2 ugers kursus, men man skal ikke længere have et erhvervskørekort. I stedet får man udstedt et chaufførkort efter selvfølgelig både lægeerklæring og tjek af straffeattesten. Og nu er det Færdselsstyrelsen der varetager myndigheden mht. både udstedelse af chaufførkort og tildeling af tilladelser. Har man et chaufførkort må man køre taxi i hele landet og det samme gælder hvis man har en tilladelse. Der er simpelhen ingen geografisk opdeling længere. Altså udover det dækningsområde som selskabet man kører for har.

Og der er heller ingen antalsbegrænsning længere. Efter en indfasning på 3 år kan nu enhver der har – 40.000 kr. for den 1. vogn og 25.000 for hver af de efterfølgende – stående i banken og iøvrigt er “uberygtet” få en tilladelse til taxikørsel. Det gælder også for selskaber og altså ikke kun privat personer. Skal man ud at køre i vognen skal man desuden kunne tale dansk og have et chaufførkort. Jeg mener at sprogkravet er garantien for at det ikke går fuldstændig bananas, selvom der må siges at være visse former for kørsel hvor et krav om at kunne tale engelsk skulle være tilstrækkeligt.

Hvis man får en tilladelse til taxikørsel skal man tilslutte sig et kørselskontor – det de fleste forstår ved et selskab. F.eks Dantaxi, 4×27, 4×35, Dk-taxi, Viggo, Taxa Syd etc. De er alle sammen bundet op på en bestemt geografi derfor vælger man også ved valg af kørselskontor hvor i landet man vil køre. I København og de andre større byer er der allerede op til flere selskaber, men i de mindre provinsbyer er der oftest stadig kun et selskab. Det billede tror jeg kun vil ændre sig lidt, da der trods alt er mest gang i de større byområder. Ikke mange af de nye lykkeriddere gider bruge deres tid i en mindre provinsby når de kan finde flere kunder i storbyen.

Jeg er ikke specielt bange for den nye liberaliserede taxilov. Jeg synes måske endda det var på tide at opdatere den måde det har foregået på siden engang i 60’erne. Som en der snart har kørt taxa i 20 år kan jeg sige at det har hele tiden kørt op og ned. Gode og mindre gode perioder. Det har jeg lært at leve med. Den største trussel mod mit levebrød har aldrig været andre taxier end den jeg selv kører. Konkurrence på lige vilkår skal vi nok overleve. Men spørgsmålet er om vi kan overleve de skrappe corona restriktioner. Det håber jeg. Men jeg er ikke sikker.

Under Construction

Denne uges indlæg vil komme i løbet af et par dage og vil især handle om baggrunden for den nye taxilov. Men jeg bliver nødt til lige at komme med en lille opdatering omkring teknik.
Som man sandsynligvis kan se oppe for oven i sin browser bliver denne side noteret som værende “ikke sikker”. Det er fordi næsten alle moderne browsere forudsætter et sikkerheds certifikat. Det er en lidt kompliceret proces at få implementeret men noget jeg arbejder på at få gjort så hurtigt som muligt..for en sikkerheds skyld. Usikkerheden består så i at kommunikation mellem denne side og din browser kan opfanges af tredjepart. Og det er på nuværende ikke noget specielt presserende problem. Der sker altså ingen store ulykker ved bare at læse siden her. Der mangler også den obligatoriske cookie advarsel. Den vil også komme hurtigst muligt.
For år tilbage ville man have en grafik på siden hvor der stod “Under Construction”. Det bruger man så ikke så meget nu om dage, men jeg skal dog lige bruge noget tid på at få udviklet siden.

Hvorfor er denne side atter online?

Hej til dig der på en eller anden måde er kommet ind på denne side. Jeg havde egentlig lagt siden ned mens jeg overvejede hvad der skulle ske med dette domæne som jeg har haft siden 2007.

Jeg har i de år både haft en traditionel hjemmeside her og en blog. Jeg blev træt af al besværet så jeg knaldede det hele ned for nogen år siden. Men da jeg også brugte serveren til mail, har jeg hele tiden betalt for både domænet og webhotellet, men altså kun brugt en lille brøkdel af kapaciteten.

Så var det her i sidste uge at jeg pludselig ikke kunne få adgang til min mailbox. Og jeg kunne heller ikke få adgang til mit adminboard for at tjekke hvad der var galt. Ja faktisk var det som om serveren slet ikke eksisterede mere! Hvad gør man så?
Selvfølgelig tjekker man først webhotellets hjemmeside. Og den var da heldigvis oppe. Og der stod bare: “Alle servere nede.” Nå…så var det da ikke noget der kun var gået ud over mig. Det er før sket at serveren forbigående har været nede nogen få timer, men ikke som nu hvor der var gået næsten en hel dag.


Så efter at have googlet en hel masse fandt jeg så ud af at det datacenter i Frankrig hvor serverne var placeret var brændt natten mellem tirsdag og onsdag. Og jeg fandt også et billede:

OVH Datacenter, Strasbourg, Frankrig

Jeg kunne så også læse mig til at tusindvis af hjemmesider rundt om i Europa også var gået i sort. Det er selvfølgelig meget beklageligt men jeg frydede mig da lidt over at det eneste jeg havde i klemme var min mailbox.

Det skal retfærdigvis nævnes at webhotellet havde sendt adskillige mails under forløbet, som jeg jo ikke kunne læse før det hele atter var oppe.

Det viste sig så også at udbyderen rent faktisk havde backup af det hele som de så ville genskabe på nogen nye servere. Heldigvis!

Men åbenbart nogen lidt gamle backup filer – i hvert fald af mit webhotel – for lige pludselig opdagede jeg at denne her hjemmeside igen var online med de gamle filer som jeg for længst havde slettet. Og som jeg egentlig ikke var interesseret i skulle være online mere. Derfor har jeg nu givet siden et nyt look, og er så også næsten nødt til at fortsætte siden som en blog.

Så derfor er Taxamandens Blog altså atter blevet genfødt på grund af en brand i et datacenter i Frankrig.

Ja sådan er der jo så meget…..